27/12/2011

Έρχονται τα λάστιχα χωρίς αέρα


Η Bridgestone ανακοίνωσε έναν νέο τύπο ελαστικού για αυτοκίνητα που δε χρησιμοποιεί αέρα.
Το εσωτερικό του ελαστικού είναι εξοπλισμένο με ένα πλέγμα ρητίνης, το οποίο απορροφά τους κραδασμούς κι επαναφέρει το λάστιχο στην αρχική του κατάσταση όταν ομαλοποιηθεί η εξωτερική πίεση.
Με άλλα λόγια, η ρητίνη της Bridgestone συμπεριφέρεται όπως ο αέρας. Το μεγάλο πλεονέκτημα, βέβαια, είναι ότι καταργείται το concept "σκασμένο λάστιχο". Επιπλέον, η ρητίνη είναι από ανακυκλωμένο πλαστικό, οπότε το ελαστικό κερδίζει έξτρα πόντους λόγω σεβασμού προς το περιβάλλον.
Δε γνωρίζουμε ακόμα πότε θα δούμε στο εμπόριο το συγκεκριμένο ελαστικό. Η Bridgestone λέει ότι έχει κάνει δοκιμές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μεγάλη επιτυχία, ενώ ο θόρυβος βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. Το τελευταίο δεν το πολυκαταλάβαμε, αλλά τέλος πάντων.



Tweel from Michelin
Οι μηχανικοί της Michelin εργάζονται πάνω στο "Tweel" όπως το αποκαλούν, ένα συνδυασμό ελαστικού (τire) και ζάντας (wheel) το οποίο δεν θα σκάει γιατί δεν θα περιέχει καθόλου αέρα.
Το Tweel προσφέρει μια πληθώρα πλεονεκτημάτων πέρα απ' το ότι είναι ανεπηρέαστο από τα καρφιά στο οδόστρωμα. Το πέλμα θα έχει διάρκεια ζωής δύο με τρεις φορές περισσότερο από τα κοινά ελαστικά, υποστηρίζει η Michelin ,και όταν θα φθείρεται θα μπορεί να γίνει αναγόμωση.


Για τους κατασκευαστές, το Tweel προσφέρει την ευκαιρία να ελαττώσουν τον αριθμό των εξαρτημάτων, καταργώντας τα 23 διαφορετικά μέρη ενός νέου κοινού ελαστικού καθώς επίσης και τους πανάκριβους αισθητήρες πίεσης που σύντομα θα απαιτούνται από τους κατασκευαστές νέων μοντέλων αυτοκινήτων (τουλάχιστον στην Αμερική).
Οι μηχανικοί δίνουν όλο και περισσότερη προσοχή στα ελαστικά που επιτρέπουν στους οδηγούς να συνεχίσουν να οδηγούν , με χαμηλότερη ταχύτητα, τουλάχιστον για 160 χιλιόμετρα μετά από το σκάσιμο. Πολλά τέτοια σχέδια είναι διαθέσιμα αυτή τη στιγμή και προσφέρουν οδήγηση χωρίς άγχος για τους οδηγούς και περιορισμό της ανάγκης για ρεζέρβα. Η Michelin πουλάει έναν τέτοιο τύπο ελαστικού με την ονομασία "Pax".
Ένα μειονέκτημα των ελαστικών με αέρα είναι το γεγονός ότι η πίεση διανέμεται ισόποσα γύρω απ' το ελαστικό, και πάνω και κάτω και στις δυο πλευρές. Αυτή η ιδιότητα δίνει στο ελαστικό το στρογγυλό σχήμα , σημαίνει όμως ότι αυξάνοντας την πίεση για τη βελτίωση της απόδοσης του οχήματος στις στροφές – αύξηση πλευρικής ακαμψίας – αυξάνεται επίσης και η πίεση στο άνω και κάτω μέρος του ελαστικού, κάνοντας το όχημα πιο "σκληρό".


Με τις ακτίνες του Tweel αυτά τα δύο χαρακτηριστικά δεν εξαρτώνται πλέον το ένα από το άλλο. Οι ακτίνες είναι έτσι σχεδιασμένες ώστε να δίνουν στο Tweel πέντε φορές περισσότερη πλευρική ακαμψία απ' ότι τα κοινά ελαστικά χωρίς να χάνουν σε άνεση .
Το Tweel είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο – “version 1.0,” και υπάρχει μόνο ένα σετ ελαστικών αυτοκινήτου. Ένα "test drive" σε ένα Audi A4 sedan με Tweel ελαστικά στους δρόμους γύρω από το κέντρο ερευνών της Michelin απέδειξε ότι είναι πολύ λιγότερο εξωπραγματικό (το Tweel) απ' ότι φαίνεται. Τα πρωτότυπα Tweels είναι θορυβώδη, όπως είχε προειδοποιήσει η Michelin ότι θα είναι, επειδή οι ακτίνες δονούνται. Ελπίζουμε να τα δούμε γρήγορα στην αγορά...




topeiraxtiri.gr
mazdanorthclub.gr

1 comment: